Pon – Pt: 09:00 – 20:00
Sobota: 09:00 – 14:00

Integracja Sensoryczna to organizacja bodźców napływających do mózgu, zarówno ze świata zewnętrznego (poprzez zmysł wzroku, słuchu, węchu, dotyku), jak i z wewnątrz naszego ciała (układ proprioceptywny i przedsionkowy).
Prawidłowa organizacja tych wrażeń zmysłowych (wzmacnianie informacji ważnych i wyciszanie tych nieistotnych) jest potrzebna do funkcjonowania w społeczeństwie oraz do uczenia się.

Niedojrzałość niektórych układów zmysłowych sprawia, że bodźce sensoryczne docierają do naszego mózgu w nieładzie. Niektóre informacje są za bardzo wzmacniane, inne zbyt wyciszane, w efekcie tworzy się chaos sensoryczny, który znacznie utrudnia koncentrację uwagi, przebywanie wśród innych ludzi, utrudnia uczenie się.

Zbyt mocne wzmacnianie bodźców dotykowych powoduje nadwrażliwość dotykową i niechęć do przebywania w skupisku ludzi.
Nadwrażliwość słuchowa może spowodować trudności w koncentracji, np. w sklepie, a zbytnie hamowanie bodźców przedsionkowych lub proprioceptywnych powoduje dużą ruchliwość.

Taki sposób funkcjonowania utrudnia dziecku przebywanie w przedszkolu, naukę nowych wzorców ruchowych (pisanie jest czynnością ruchową), czy codzienną higienę.

Terapia integracji sensorycznej ma za zadanie wspomóc dojrzewanie układów zmysłowych, wyrównać ich pracę i ułatwić dziecku funkcjonowanie w jego środowisku.

Jest to terapia niedyrektywna, wymagająca relacji dziecko-terapeuta, opierająca się na szacunku do siebie, zaufaniu i chęci współpracy, co jest o tyle łatwe, że odbywa się w formie zabawy w atrakcyjnej przestrzeni, z wykorzystaniem podwieszanego sprzętu.

Przed rozpoczęciem terapii niezbędne jest przeprowadzenie diagnozy procesów przetwarzania sensorycznego w celu dokładnego ustalenia potrzeb dziecka i ułożenia najlepszego planu terapii.

Cykl spotkań terapeutycznych poprzedza diagnoza integracji sensorycznej.

Na podstawie sporządzonej przez naszych specjalistów diagnozy planujemy program terapeutyczny i opracowujemy także, niezbędne w procesie, wskazówki dla rodziców.
Terapię prowadzimy w specjalnie dostosowanym pomieszczeniu – sali z niezbędnym sprzętem do ćwiczeń.

Jak już pisaliśmy, aktywizowanie poszczególnych układów sensorycznych odbywa się w formie zabawy. Z  uwagi na dużą różnorodność ćwiczeń i atrakcyjność sali terapeutycznej, terapia Si należy do tych najbardziej lubianych przez dzieci.

MAGISTER FIZJOTERAPII

W swojej pracy zajmuję się dziećmi z zaburzeniami neurologicznymi, prowadzę diagnozę i terapię integracji sensorycznej, prowadzę terapię ręki, a także terapię wad postawy. W związku ze swoim doświadczeniem w dziedzinie neurologii prowadzę również osoby starsze z problemami neurologicznymi.

Łączenie różnych metod pracy pozwala mi optymalnie wykorzystywać zdolność organizmu do uczenia się, poprawy nieprawidłowych wzorców i lepszego funkcjonowania w społeczeństwie.

Wiedza z zakresu integracji sensorycznej pozwala mi szerzej spojrzeć na problemy ruchowe dzieci z zaburzeniami neurologicznymi, umiejętności z zakresu terapii ręki pozwalają skuteczniej uczyć czynności samoobsługowych, a wiedza fizjoterapeutyczna pozwala skutecznie poprawiać umiejętności motoryczne i stabilność posturalną dzieciaków, które trafiają do mojego gabinetu.

Anna Lipińska-Korzeniowska – ZnanyLekarz.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

💬 ZENbot
Witaj! Jestem ZENbot. Zadaj pytanie o zdrowie, a odpowiem na podstawie informacji z kampanii.